Asuntokaupat eivät suju aina ilman harmillisia yllätyksiä. Kauppojen seurauksena oikeudessa puidaan pitkiäkin asunto- tai kiinteistökauppariita-asioita, joihin on päädytty kaupan kohteesta myöhemmin – jopa vuosien kuluttua kaupan tekemisestä – löytyneiden virheiden seurauksena. Tällaisia ovat esimerkiksi kosteusvauriot. Turkulainen Asianajotoimisto Joni Brander on apunasi, kun tarvitset lainopillista apua asuntokauppoihin liittyen. Ota yhteyttä ja kerro tilanteestasi!
Ongelmat syntyvät nimenomaan siitä syystä, että kaupan kohteeseen ei ole tutustuttu riittävän huolellisesti ennen kaupan tekemistä, myyjä ei ole kertonut kaikkea kaupan kohteesta tai kohteessa on niin sanottu salainen virhe. Virheisiin voidaan kuitenkin varautua ennen kaupan tekemistä. Seuraavassa kerromme, millaisia toimia ostaja voi tehdä etukäteen.
Dokumentoi virhe ja reklamoi siitä heti myyjälle. Virheestä on reklamoitava mahdollisimman nopeasti, viimeistään 4–5 kuukauden kuluttua sen havaitsemisesta, vaikkakin myyjän vastuuaika on kiinteistönkaupassa viisi vuotta ja asunto-osakekaupassa kaksi vuotta. Jos reklamaatiota ei tehdä kohtuullisessa ajassa, voi ostaja menettää oikeutensa esittää vaatimuksia virheen johdosta. Ota myös heti yhteyttä asianajajaamme, jotta reklamaatio tulee tehdyksi oikein.
Ostaja voi vaatia hinnanalennusta tai vahingonkorvausta, joskus molempia. Toisinaan kyseeseen voi tulla jopa kaupan purkaminen. Virheen on oltava kuitenkin sillä tavoin merkittävä, että se olisi vaikuttanut kaupan solmimiseen tai kaupan ehtoihin, jos virhe olisi ollut tiedossa jo ennen kaupan tekoa.
Oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön mukaan virheen korjauskustannusten olisi oltava vähintään n. 3–4 % kauppahinnasta, jotta myyjä olisi korvausvelvollinen. Tilanne arvioidaan aina kuitenkin tapauskohtaisesti.
Oikeusturvavakuutus kattaa tavallisesti oman asiamiehen palkkion sekä muita kustannuksia asunto- ja kiinteistönkauppariidoissa, kun riidan kohteena on oma vakituinen asunto tai omassa käytössä oleva vapaa-ajan asunto.
Kysy apuamme! Meillä on arvokasta kokemusta asunto- ja kiinteistönkauppariitojen hoidosta. Tarjoamme myös monet muut lakipalvelut. Tutustu ja ota rohkeasti yhteyttä tilanteesi mukaan. Toimistomme sijaitsee hyvällä paikalla Turun keskustassa.
Kiitos yhteydenotostasi.
Palaamme sinulle mahdollisimman pian.
Hups, viestiäsi lähetettäessä tapahtui virhe.
Yritä myöhemmin uudelleen.
”Asianajajan on oltava asiakkaalleen lojaali. Asianajaja on velvollinen lakia ja hyvää asianajajatapaa noudattaen parhaan kykynsä mukaan valvomaan asiakkaansa etua ja oikeutta.”
(Hyvää asianajajatapaa koskevat ohjeet 3.1 §)